به نظر میرسد اولویت گسترش و تقویت مراودات اقتصادی و سیاسی با کشورهایی است که در دوره تحریم ها در کنار ایران ایستاده و اجازه ندادند تا دایره فشارهای اقتصادی و سیاسی بر کشور ما تنگ تر شود.
بیشتر کالاهای قاچاق به صورت کولبری و ته لنجی وارد کشور میشوند، اما این امکان نیز وجود دارد که قاچاقچیان حقهبازی کرده باشند و کالاهای خود را با زد و بند وارد کنند.
برآورد نهادهای معتبر اقتصادی در سطح بینالملل هم حاکی از این است که متاثر از اقدامات اصلاحی دولت در زمینه های اقتصادی ایران، می توان به رشد اقتصادی در حدود سه تا پنج درصد امیدوار بود.
با توجه به کاهش درآمد های نفتی و این نکته کلیدی که منابع نفت منابعی هستند که هر سال نسبت به سنوات گذشته سیر نزولی دارند، طبیعی است که دولت برای بهبود زیرساخت های خود باید اتکای بیشتر به مالیات داشته باشد.
یک نظام اقتصادی سالم که می خواهد در مسیر رشد وتوسعه گام بردارد، روی پایه هایی استوار می شود که یکی از آنها شفافیت و ثبات نرخ ارز است و متاسفانه در چند سال اخیر، این پایه متزلزل شده است.
کریدور شمال - جنوب یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی برای اتصال کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. راهاندازی این کریدور میتواند ایران را در سالهای آینده مورد توجه تولید کنندگان بزرگ اقتصادی جهان قرار دهد.ر
تا امروز نامنویسیها و ثبتنامها برای دریافت وام و تسهیلات صورت گرفته، اما اعطای تسهیلات شاید به سختی صورت بگیرد و یا به طور کلی ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد.
اگر موضوع مناطق آزاد و مناطق ویژه تجاری به عنوان یک هدف اساسی در اقتصاد مقاومتی مدنظر دولت است، پیش از پرداختن به توسعه کمی مناطق آزاد دیگر، ابتدا باید توسعه کیفی مناطق فعلی را مهیا سازد و زیرساختهای لازم را تکمیل کند.
در حوزه بیکاری جوانان، فارغالتحصیلان و زنان آمارها به هیچ وجه قابل قبول نیست و بسیار نگران کننده است. پیش بینی میشود این روند افزایشی و نگران کننده در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد
مسکن، ساخت و ساز و صنایع ساختمانی نیمی از اقتصاد را تشکیل میدهند. رکودی که در حال حاضر با آن روبهرو هستیم نیمی از اقتصاد را فلج کرده است.