رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران طی گزارشی بررسی کرد

مطالعه تطبیقی مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای موفق و هم‌تراز

مطالعه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، انواع مشوق‌های سرمایه‎‌گذاری، کشورهای هدف برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و مقایسه نحوه سرمایه‎‌گذاری خارجی در ایران و دیگر کشورها مهم‌ترین عناوینی است که کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در جدیدترین گزارش خود به آن پرداخته است.

15 مهر 1397
کد خبر : 15670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فرآیندی است که به‌وسیله آن، یک کشور مالکیت دارایی‌ها را در یک کشور دیگر باهدف کنترل تولید، توزیع و دیگر فعالیت‌ها به دست می‌‎آورد.

بر اساس «مطالعه تطبیقی مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای موفق و هم‌تراز» انجام شده توسط کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، یکی از مهم‌‎ترین فاکتورهای اساسی در رشد اقتصادی، موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه و منابع موجود می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مناطق برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در فصل اول این گزارش پس از تعریف و نحوه اجرای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران، به اهمیت این نوع سرمایه‌گذاری پرداخته است و چرایی استفاده از مشوق‌های سرمایه‌گذاری و اثرگذاری آن‌ها را در بخش‌های مختلف موردبحث و بررسی قرار داده است.

در این بخش تأکید شده است که تأثیرات مشوق‌های سرمایه‌گذاری یکسان نیست و مشوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند سرمایه‌گذاران را به اختصاص سرمایه‌های خود به پروژه‌های کمتر بهره‌ور متمایل نمایند. ضمن اینکه مشوق‌های سرمایه‎‌گذاری می‌تواند سرمایه‌های دولتی را که می‌توانست درراه فراهم کردن کالا و خدمات عمومی ضروری خرج شوند، جذب کند.

مشوق‌های مالیاتی، مالی و مقرراتی 3 نوع مشوق سرمایه‌گذاری است که در گزارش منتشرشده به‌تفصیل موردمطالعه قرارگرفته است که خلاصه تعاریف این مشوق‌ها به شرح زیر است:

در گزارش مذکور تأکید شده است باید بفهمیم مشوق‌ها باید بر مزایای مقایسه‌ای کشورها تأکید کنند یا به دلیل فقدان این مزایای مقایسه‌ای مجبورند تاوان بدهند که در این صورت منجر به شکست سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد شد.

کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران علاوه بر این توصیه، توصیه‌های دیگری برای پیاده‌سازی سیاست‌های تشویقی مناسب ارائه کرده است تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری منجر به ایجاد توسعه پایدار شود.

 مزایا و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

عدم محدودیت در حجم و درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی، امکان ثبت شرکت ایرانی با 100 درصد سرمایه خارجی، انتقال اصل سرمایه، سود سرمایه و برخورداری سرمایه‌گذاران خارجی از رفتار مشابه و برابر با سرمایه‌گذاران داخلی، امکان سرمایه‌گذاری در کلیه زمینه‌های مجاز برای بخش خصوصی و ... مهم‌ترین مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است که در گزارش تطبیقی مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای موفق و هم‌تراز از سوی کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران عنوان شده است.

بخش دوم گزارش منتشرشده به مطالعه مقایسه‌ای سرمایه‌گذاری ایران با کشورهایی چون ترکیه، سنگاپور، شیلی، چین، تایلند، هنگ‌کنگ، برزیل و هند پرداخته است و ابزارهای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورها را تشریح کرده است.

در پایان کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران باهدف جذب سرمایه‌گذاری هدفمند خارجی به ارائه 13 پیشنهاد پرداخته است و تأکید می‌کند مشوق‌های جذب‌شده باید دارای دوره زمانی مشخص باشند.

 

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا را کلیلک کنید.

 

در همین رابطه