رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403
روزنامه دنیای اقتصاد

یادداشت حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران

5 انتظار مهم بخش خصوصی از مجلس آینده

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی به مهم‌ترین انتظارات بخش خصوصی از مجلس یازدهم پرداخته است.

اقتصاد کلان

وظیفه خطیر مجلس یازدهم

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در یادداشتی با اشاره یازدهمین انتخابات مجلس نوشته است:در آستانه تشکیل مجلس یازدهم بهتر است مردم با راهنمایی بخش خصوصی، نمایندگانی آگاه به اقتصاد را روانه ساختمان هرمی بهارستان کنند تا از این طریق، ایده‌های مناسبی برای خروج اقتصاد ایران از رکود سهمگین و تورم لجام‌گسیخته ارائه شود.

اقتصاد کلان

۵ دستور کار برای آینده مجلس

مجلس بعدی باید و بهتر است به جای اینکه هر روز قانون تازه‌ای را دردستور کار قرار دهد قانون‌های اقتصادی فعلی را در چارچوب‌های الزام‌های روز دسته‌بندی کرده و قانون‌های بازدارنده را لغو کند.

اقتصاد کلان

مجلس آینده به نظرات کارشناسی گوش کند

شرایط سخت تحریم و موانع ایجاد شده توسط آن برای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی، انتظارات این قشر از ملت در تسهیل امور صنعتی، بازرگانی و کشاورزی را افزایش داده است، از این رو چشم امید دستگاه‌های بخش خصوصی به دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و تصمیمات کارشناسانه وکلای آن در تصویب قوانین اقتصادی به‌منظور تسهیل و بهبود فضای فعالیت‌های اقتصادی است.

اقتصاد کلان

قوانینی که فراموش شده است

مجلس آینده باید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های خود را معطوف به درگیر کردن بخش‌خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری در قالب کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی کند تا دولت نیز ارزش و اهمیت این بند از قانون را در عمل درک کند. از آنجاکه فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی، ذی‌نفعان اصلی قوانین و مقررات هستند، مشارکت آنها در آسیب‌شناسی و تدوین قوانین می‌تواند راهگشای رشد و توسعه کشور باشد.

اقتصاد کلان

تداوم ساختار معیوب بودجه

کاشفیف عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: اگر امروز کشور دچار برخی کاستی‌ها در عرصه اقتصاد است، ریشه آن را باید در تصمیم‌های نادرست قبلی جست‌وجو کرد. پس به دنبال تشکیل پارلمانی با بالاترین ثروت دانش و بالاترین توانمندی در گفت‌وگوی ملی و جهانی باشیم.

اقتصاد کلان

توازن مالی با اوراق بدهی؟

انتشار اوراق بهادار دولتی در قالب قوانین بودجه سالانه را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار داد. یکی از این موارد نرخ تامین مالی است. این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه انتشار اوراق است تا سنگین شدن کفه عرضه اوراق نسبت به کفه تقاضا، سیاست تنظیم نرخ سود را تحت تاثیر قرار ندهد.

بازار پول و سرمایه

نقدی به سیاست‌های مالیاتی دولت

تداوم فعالیت‌های خیزشی برای اخذ مالیات به هر قیمت، آن هم در شرایطی که موتور اقتصاد کم‌توان شده و تیغ تحریم زیر گلوی فعالان اقتصادی قرار دارد، سیاستی تنش‌زا خواهد بود و دولت و کشور را با آسیب مواجه خواهد ساخت.

مالیات

صورت دیگر توسعه با الگوی چینی

اگرچه رویکرد اقتصادی چین و بازکردن نهادهای اقتصادی و مشاهده مواهب آن می‌تواند برای کشورهای در حال توسعه حاوی درس‌های مهمی باشد؛ اما نمی‌توان استراتژی اتخاذشده آن را در تمام زمینه‌ها به‌عنوان الگویی فراگیر و پیشنهاددهنده راهی دیگر برای توسعه در برابر دیگر کشورهای توسعه‌یافته دانست؛ این الگو دچار کاستی‌های شگرفی است که فساد در دستگاه حاکمه تنها بخشی از آن است.

اقتصاد کلان

یادداشت بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران

پاشنه آشیل برنامه ارزی دولت در لایحه بودجه 99

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در یادداشت خود به تشریح برنامه‌های ارزی دولت در لایحه بودجه 99 پرداخته و تداوم سیاست ارز چند نرخی در این برنامه‌ها را پاشنه آشیل دولت در این لایحه عنوان کرده است.

طلا و ارز