وقتی تورم به سطوح بالایی میرسد، شک درباره توانایی دولت و بانک مرکزی قوت میگیرد و جلب اعتماد مردم سختتر میشود و این به نوبه خود ممکن است باعث شود سیاستگذاران امکان موفقیت را محدود ببینند.
چرا اتاقهای شهرستان در ایران خاموش هستند و صدایی از آنها شنیده نمیشود یا اگر صدایی دارند، انعکاس آن زیاد نیست؟ محسن جلالپور، فعال اقتصادی پاسخ میدهد.
اتاقهای بازرگانی استانهامیتوانند با توسعه بخشخصوصی در هر استان به یکی دیگر از الزامهای توسعه کمک کنند، اما این رخداد اتفاق میافتد که اتاقهای بازرگانی خود به الزامهای توسعه آگاه باشند.
حکمرانی مبتنی بر بازار آزاد با تغییرات تدریجی و در نهایت فروپاشی نظام مرکانتیلیستی ابتدا در اروپای غربی، بهویژه انگلستان و هلند، امکانپذیر شد و اندکاندک در سراسر اروپای غربی رواج یافت.
دولت میخواهد با درآمدهای جدید ارزی برخی از پروژهای دولتی ناتمام را به اتمام برساند؛ اما این عمل تاثیر چندانی بر رشد اقتصادی ندارد. برای جلوگیری از تجربههای تلخ سرمایهگذاری در توسعه بخش صنعت نفت و گاز شکل بگیرد.
بازبینی قوانین و مقررات سازمان بورس در نحوه مدیریت صندوقهای بخش خصوصی و تامین مالی لازم است؛ اما با استانداردهای موجود دنیا همخوانی ندارد و باعث به وجود آمدن مشکلات عمده در روابط شرکتها با این موسسات میشود.
پیروی از روش قیمتگذاری «هزینه ازدحام» برای مدیریت آمدوشد خودروها در ساعات اوج ترافیک، از روشهای مغفولماندهای است که میتواند شهرها را قابلزیستتر و برای کار و زندگی مناسبتر کند.
راهکار توسعه صنعتی و افزایش سرمایهگذاری، نه از دستور و آییننامه، بلکه از همراهی افکار عمومی حاصل میشود؛ مصوبه اخیر خود منشأ نارضایتی عمومی و تشدید رقابت هستههای قدرت اقتصادی در بازار خودرو میشود.
ویژگیهای اقتصاد ایران به گونهای است که امکان اداره آن در فضایی بسته و آزمایشگاهی وجود ندارد. کمران اقتصادی باید شرایط و توانایی رقابتپذیری اقتصاد کشور را با اقتصاد بینالملل فراهم آورد.
سیاستگذاران کشور اگر به دنبال حفظ سرمایههای مالی و انسانی کشور هستند، به جای راهحلهای سطحی و ناکارآمد و شکستخورده پیشین، باید تلاش کنند بسترهای دافعه این سرمایههای ارزشمند داخلی و خارجی را از بین ببرند.