رعایت نشدن استانداردهای بهداشتی و صادراتی بهویژه درباره محصولات کشاورزی خسارت زیادی را به اعتبار ایران در بازارهای صادراتی زده است.
مدیریت کلان اقتصاد سیاسی کشور در فضای پسابرجام باید عاری از اشکالات و اشتباهات سال ۹۴ و انحصارگرایی آزاردهنده آن باشد تا به تداوم این مسیر بشود امید بست.
سیاستگذاری و تنظیمگری دولت جای خود را به مداخله آشکار در بازار داده است؛ مداخلهای که نهادها و کارگروههای موازی با تعارض منافع شدید در بخشهای عمومی خلق کرده است.
با پیادهسازی تامین مالی زنجیرهای، شفافیت و کارآیی فرآیند تامین مالی افزایش یافته و هزینه تمامشده محصول کاهش مییابد.
هر چه رشد اقتصادی به شکل یک متغیر برونزا برای تصمیم گیرندگان اقتصادی است، تورم امری است در حوزه کاری آنان و می توان بدون بیم از تعمیق رکود در جهت کاهش آن گام برداشت.
صنعت LNG مصر با بهرهگیری از محدودیتهای بازار گاز اروپا و بهرهبرداری از تحولات ژئوپلیتیک منطقهای، سرانجام در حال تجربهکردن موفقیتهایی است.
بدون واقعی کردن قیمت برق و گاز، رسیدن به اهدافی همچون ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بههیچ وجه امکانپذیر نخواهد بود.
اثر تورم تغییر نگاه سرمایهگذاران است. نوسانات زیاد اقتصادی، پیشبینیناپذیری اقتصاد و تورم بالا، فعالان اقتصادی را کوتاهمدتنگر میکند.
بوروکراسی و پیچیده کردن فرآیند صدور مجوز، میتواند کسبوکارهای اینترنتی شود، در حالی که باید نقش تسهیلگری داشته باشند.
چه کسی صلاحیت این را دارد که به یک دولت مشاوره دهد؟ مدیریت یک کشور در جهان امروز مدیریت یک سیستم بزرگ است. این سیستم بزرگ را باید با سازوکار و تشکیلات خاص خود اداره کرد.