مهمترین رویدادهای اتاق ایران در هفته‌ اول دی‌ماه
روزنامه دنیای اقتصاد

راه‌حل منطقه‌ای برای دستمزدها

امیدواریم امسال در کمیته سه‌جانبه دستمزد، هزینه‌ها و دستمزدهای منطقه‌ای مورد عمل قرار گیرد و با افزایش شاغلان رسمی و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، امنیت شغلی دستمزدبگیران در شهرها و ‌بخش‌های کوچک افزایش یابد.

اقتصاد کلان

چشم‌انداز امنیت غذایی در ایران

نیاز به مواد غذایی از طریق تولید داخلی یا واردات تامین می‌شود و دسترسی اقتصادی به توانایی و قدرت خرید واقعی مردم وابسته است. اگر تولید داخلی غذا به واردات برای تامین نهاده وابسته باشد، افزایش قیمت این موارد به بازار داخلی سرایت کرده و قیمت نهاده موردنظر را افزایش می‌دهد.

صنایع غذایی

رشد پایدار در گرو حضور فعال بخش خصوصی

تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، پیشرفت اقتصادی زمانی حاصل می‌شود که بخش‌خصوصی در اقتصادی با ثبات و قابل پیش‌بینی، وارد میدان عمل شود و به کار بپردازد. در ایران هم، رشد پایدار نیازمند چنین حضور موثری است.

اقتصاد کلان

حباب‌سازی در اقتصاد و تحریک انتظارات تورمی

این انتظارات تورمی است که باعث حملات سفته‌بازانه می‌شود و تحریک انتظارات تورمی هم ریشه در سیاست‌های غلط مهار تورم دارد.

اقتصاد کلان

فشارهای محلی بر واحدهای تولیدی

در این سال‌ها به‌جای صرف هزینه در ساخت مدارس به توسعه آموزش از راه دور برای تعداد بیشتری دانش‌آموز مبادرت کنیم. درواقع به‌نظر می‌رسد که لازم است هر چه سریع‌تر نسبت به بازتعریف مسوولیت اجتماعی شرکتی و مصادیق آن در کشور بازنگری انجام شود.

مسئولیت اجتماعی

پول‌پاشی یا مسئولیت اجتماعی؟

در سال‌های اخیر پرداختن به کارهایی در حوزه ورزش همچون ساخت ورزشگاه، حمایت از ورزشکاران، باشگاه‌داری و... تحت عنوان اجرای مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی شدت گرفته است. یکی از مهم‌ترین دلایل چنین ترغیبی را باید در قوانین مالیاتی دنبال کرد. هر بنگاهی اجازه دارد، سالانه بخشی از درآمد خود را در بخش ورزش هزینه کند و این هزینه مورد قبول مالیات نیز قرار می‌گیرد. همین قانون نیز باعث سوق دادن بنگاه‌ها به چنین دست اقداماتی می‌شود.

مسئولیت اجتماعی

کسب‌وکار یا مسئولیت اجتماعی؛ تعادل مبنای اصلی است

زمانی که سرمایه‌گذاری، بنگاه تولیدی خود را در یک منطقه محروم و کم‌برخوردار احداث می‌کند، ناخودآگاه به توسعه بیشتر منطقه منجر می‌شود و این موضوع حتی از آسیب‌های اجتماعی آن منطقه نیز می‌کاهد. این موضوع به سود حاکمیت است.

مسئولیت اجتماعی

انتخاب شرکای شایسته تجاری

برای تسهیل ارتباطات و افزایش کارآیی و نفوذ بیشتر در بازار، رایزنان بازرگانی، نسبت به استقرار آنان در مناطق تجاری و خارج از محدوده نمایندگی‌های سیاسی اقدام شود و داشتن چند رایزن بازرگانی در کشورهایی که از مقاصد مهم صادراتی کشورمان هستند، بسیار حائز اهمیت است.

اقتصاد کلان

نماینده چه کسی؛ دولت یا بخش خصوصی؟

رایزن بازرگانی باید متناسب با صادرات از هر استان کشور، ابتدا پتانسیل‌ها و مزیت‌های اقتصادی استان را شناسایی و در همگرایی با کشورهای هدف صادراتی قرار دهد تا بر این اساس بتواند منفعت ارزنده را نصیب استان و کشور کند.

اقتصاد کلان

همه ماموریت‌های ممکن رایزن بازرگانی

باید سطح تحمل عقاید مخالف را در بدنه دولت و هم بخش‌خصوصی، بالا برد تا بتوانیم تعاملی سازنده داشته باشیم. چراکه تنها در این حالت می‌توانیم به گفتمانی سالم برسیم و این مهم می‌تواند به یک ساختار کارآ منجر شود و از این طریق می‌توانیم شاهد رشد کشور باشیم و در سطح بین‌المللی اعتبار کشور را بالا ببریم.

اقتصاد کلان