رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404
روزنامه دنیای اقتصاد

یادداشت حسین‌سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران

سرگردانی دولت در غیاب درآمدهای نفت

سلاح‌ورزی معتقد است: دولت ایران در وضعیت بد مالی گرفتار شده و نیک می‌داند دستش به درآمد نفتی چندانی نخواهد رسید و به همین دلیل بی‌منطق و بی‌اعتنا به همه قاعده‌های تعامل با بخش خصوصی می‌خواهد این درآمد از دست رفته نفت را از طریق مالیات دریافت کند. دولت اکنون به فردا و کمی دورتر نگاه نمی‌کند و تنها و تنها حال را می‌بیند و با این راهبرد وضعیت را برای آینده اقتصاد بخش خصوصی بدتر می‌کند.

مالیات

جایگاه و سازو‌کار رقابت آزاد اقتصادی در نگاه روشنفکران

اصطلاحاتی مانند «تنظیم بازار»، «تعیین الگوی مصرف»، «قیمت‌گذاری منصفانه»، «توزیع مجدد درآمد و ثروت»، «حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان» و نظایر آن ‌که به شدت در کشور ما رایج است، چه معنایی به غیر از مداخله دولت (داور بازی) در انتخاب آزادانه مردم در بازی اقتصادی (بازار) دارد؟

اقتصاد کلان

سه رویکرد برای حل کسری بودجه

هرگام اساسی در جهت اصلاحات واقعی بودجه، با فشار و ممانعت گروه‌های ذی‌نفع مواجه خواهد شد. می‌توان پیش‌بینی کرد که ذی‌نفعان وضع موجود و بهره‌مندان از رانت‌ها و امتیازات ویژه، چانه‌زنی و فشار زیادی را برای تداوم سیاست‌های فعلی به عمل آورند. به ویژه با توجه به حوادث آبان ماه، فراهم نبودن شرایط پذیرش اجتماعی، بهانه‌ای برای امتناع از اصلاحات اقتصادی قرار خواهد گرفت.

اقتصاد کلان

بی‌اعتنایی به دیدگاه‌های بخش خصوصی در لایحه بودجه

به گفته سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران ودجه سال ۹۹ در شرایطی تهیه شده که نیاز به حضور و نظرات بخش خصوصی در آن دیده نشده است. مدیران سازمان برنامه و بودجه باید توجه داشته باشند که می‌توان نقدهای کارشناسانه را پذیرفت و در مهلت باقیمانده، برخی از کاستی‌های مشهود به‌ویژه در بخش درآمدهای بودجه ۱۳۹۹ را برطرف کرد و باید بپذیریم بودجه‌ای که در شرایط نه جنگ نه صلح تدوین می‌شود با برخی از دشواری‌ها مواجه خواهد شد.

اقتصاد کلان

جایگاه تولید در لایحه بودجه؛ بی‌توجهی و عدم حمایت

لایحه بودجه۹۹ چندان توجهی به تولید ندارد و در عین حال تعیین نرخ دستوری ۸۵۰۰ تومان برای سامانه نیما، بخش کارآفرینی کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

صنایع

اولویت بخشیدن به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در لایحه بودجه 1399

براساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سازمان‌های توسعه‌ای مکلف شدند با شرکت‌های بخش خصوصی پروژه‌های مشترک اجرا کنند که تاکنون این امر محقق نشده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در بند «د» تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۹ این امر به صراحت ذکر شود و دولت برای سرمایه‌گذاری سازمان‌های توسعه‌ای با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند.

صادرات

مسیر پیش‌روی اقتصاد؛ مبهم و غیرقابل پیش‌بینی

در روند رو‌ به افول توسعه زیرساختی کشور، ظرفیت‌های قابل توجه بخش خصوصی تامین‌کننده تجهیزات، کالاها و خدمات حوزه‌های زیربنایی به تدریج رو به زوال می‌گذارد و بیم آن می‌رود که بودجه ۹۹ این روند را سرعت ببخشد.

صنعت و معدن

ساختار معیوب سکانداری پولی

طرح تحول نظام بانکی که توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تدوین شده، به عوامل رنجوری بانک‌ها توجه نکرده و فاقد عناصری است که بتواند مانع خسارات آن عوامل شود و صدمات آنها را رفع کند. به نظرم این طرح از این مرحله جلوتر نرود تا از باقی‌مانده رمق و توان نظام بانکی بتوان استفاده کرد و با بهره‌گیری از توان و تجربه کارشناسان، با مسوولیت و مدیریت بانک مرکزی بدون دخالت دستگاه‌های دیگر، لایحه تحول نظام بانکی را تدوین کند.

بانک

حسین سلاح‌ورزی» داستان آزاد شدن صدور مجوز تاسیس داروخانه را روایت کرد

جدال با انحصار داروخانه‌ها در هیات مقررات‌زدایی

سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران درباره صدور مجوز داروخانه‌ها معتقد است که این رفتار برخلاف فلسفه رقابت‌پذیری است. این نوع محدودیت‌ها مورد اعتراض متقاضیان قرار گرفته بود. حتی در سال‌های قبل هم، این اعتراض وجود داشت و ما در کمیته ماده ۱۲ هم این موضوع را بررسی کرده بودیم.

خصوصی‌سازی

زمینه ارتباطی شکل‌گیری غیرمجازها در اقتصاد ایران

براساس آمار، بیشترین جذب سپرده توسط تعاونی‌های پولی غیرمجاز بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ در پرتو شکل‌گیری میزان تورم فزاینده و سیاست‌های پول‌پاشی شکل گرفت و درست در همین زمان رسانه‌های ملی، محلی و استانی نه تنها توجه ویژه‌ای به این آسیب و آفت نکردند. مسوولیت رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها در قبال این اخبار، فقط بازتاب آنها نیست، نظام ارتباطی بیدار که در همان زمان با نگاه تیزبین خود وقوع مفسده را پیش‌بینی کند، هشدار بدهد و افکار عمومی را به طرق مختلف از اعتماد به چنین موسساتی بازدارد.

اقتصاد کلان